FANDOM

ACF Fiorentina
Logo acf fiorentina
Pełna nazwa Associazione Calcio Fiorentina SpA
Przydomek Viola (Fioletowi), Gigliati (Liliowi)
Barwy fioletowo–białe
Data założenia 26 sierpnia 1926
Stadion Stadio Artemio Franchi
Liczba miejsc 47 282
Prezes Flag of Italy Mario Cognigni
Trener Flag of Italy Vincenzo Montella
2012/2013 Serie A, 4. miejsce
Strona internetowa klubu

ACF Fiorentina - włoski klub piłkarski z Florencji, założony w 1926 roku.

Historia Edytuj

Klub założono 26 sierpnia 1926 w wyniku fuzji dwóch klubów Libertas i Club Sportivo Firenze. Pierwszym sukcesem był Puchar Włoch zdobyty w 1940. Pierwsze scudetto klub zdobył w 1956. Klub był pierwszym zdobywcą Pucharu Zdobywców Pucharu. W 1993 klub został zdegradowany do Serie B, ale po dwóch latach powrócił do Serie A. W 1996 i 2000 klub zdobył Puchar Włoch.

W 2001 ujawniono katastrofalny stan finansów klubu. Długi wynosiły 50 mln dolarów, a klub nie był w stanie płacić zawodnikom. W 2002 klub zbankrutował i nie został przyjęty do Serie B. W sierpniu 2002 klub został przyjęty do Serie C2 jako Florentia Viola. Rok później klub wygrał rozgrywki, co w teorii oznaczało awans do Serie C1. Ku zdziwieniu kibiców klub awansował do Serie B, czyli o szczebel wyżej niż powinien. Po roku i pokonaniu w barażu Perugię, Fiorentina awansowała do Serie A. W sezonie 2005/2006 klub zajął 4 miejsce, co oznaczało awans do kwalifikacji Ligi Mistrzów. Klub został jednak zamieszany w Aferę Calciopoli, skandal z ustawianiem meczów. 14 lipca 2006 został decyzją trybunału sportowego zdegradowany do Serie B i ukarany dwunastoma ujemnymi punktami na starcie rozgrywek oraz zakazem występów w kolejnej edycji Ligi Mistrzów. Jednak w związku z odwołaniem, jakie wytoczyły władze klubu, sąd apelacyjny włoskiej federacji piłkarskiej złagodził karę Fiorentinie, anulując degradację i karząc klub 19 ujemnymi punktami na starcie kolejnego sezonu Serie A. Podtrzymana została decyzja o pozbawieniu możliwości udziału w kolejnej edycji Ligi Mistrzów. 27 października 2006 Sąd Arbitrażowy zdecydował o zmniejszeniu kary do 15 karnych punktów. 30 marca 2007 komisja odwoławcza CONI oczyściła klub ze wszystkich zarzutów, lecz punkty, które zabrano Fiorentinie, prawdopodobnie nie zostaną jej zwrócone. W sezonie 2006/2007 Viola zajęła piąte miejsce w Serie A i w następnym grała w rozgrywkach Pucharu UEFA, w którym uległa dopiero w półfinale Glasgow Rangers.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki