FANDOM

Torino
Logo FC Torino
Pełna nazwa Torino Football Club
Przydomek Granata, Toro
Data założenia 1906
Stadion Stadio Olimpico di Torino
Liczba miejsc 27 128
Prezes Flag of Italy Urbano Cairo
Trener Flag of Italy Giampiero Ventura
Liga Serie A
2012/13 Serie A, 16. miejsce
Kit left arm torinohome2009 Kit body Kit right arm torinohome2009
Kit shorts
Kit socks
 
Stroje
domowe
Kit left arm torinoaway2009 Kit body Kit right arm torinoaway2009
Kit shorts
Kit socks
 
Stroje
wyjazdowe
Kit left arm Kit body unknown Kit right arm
Kit shorts
Kit socks
 
Trzeci
strój
Strona internetowa klubu

Torino F.C. 1906 - włoski klub piłkarski. Nazywany jest przez swoich fanów il Granata czyli kasztanowaci lub il Toro czyli byk. Zarówno jedna i druga nazwa bierze się od loga klubu. Klub w czasie swojego istnienia dwukrotnie zmieniał nazwę. Do 1970 roku występował jako AC Torino, a w latach 1970-2005 jako Torino Calcio.

Historia Edytuj

Klub został założony 3 grudnia 1906 roku po przejściu kilku byłych członków Juventusu do klubu FC Torinese. Wśród założycieli był m.in. Vittorio Pozzo, późniejszy trener Włoch. Pierwszy występ w lidze został przerwany przez wybuch I wojny światowej. Pierwszy tytuł został zdobyty w 1927 ale klub stracił tytuł z powodu nieprawidłowości w meczu z Juventusem. Pierwsze scudetto klub zdobył w 1928. W latach 1943-1949 klub zdobył pięć razy z rzędu mistrzostwo. Klub z tego okresu nazywany jest Grande Torino czyli wielkie Torino. W tych czasach niemal cała włoska drużyna narodowa składała się z graczy Torino. Na przykład w meczu z Węgrami, rozegranym 11 maja 1947 aż 10 zawodników grało na co dzień w Torino. Dni chwały skończyły się nagle 4 maja 1949. Tego dnia samolot wiozący piłkarzy Torino z towarzyskiego meczu z Benficą rozbił się na wzgórzach koło Turynu. Zginęli wszyscy pasażerowie samolotu, niemal cała drużyna. Od tamtej pory klub nigdy nie podniósł się i po kilku przeciętnych sezonach, spadł w 1959 do Serie B, aby po roku wrócić do Serie A. Od początku lat sześćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych, klub osiągał w lidze przyzwoite wyniki. Od końca lat osiemdziesiątych klub balansuje między Serie A a Serie B.

Zobacz też Edytuj