FANDOM

Juventus Arena
Juventus arena stadion
Juventus Arena
Lata budowy 2009-2011
Data otwarcia 8 września 2011
Koszt budowy 106 000 000 €
Kraj Flag of Italy Włochy
Właściciel Juventus Turyn
Klub Juventus Turyn
Pojemność 41 000
Wymiary boiska 105 x 68 m
Nawierzchnia trawa

Juventus Arena tymczasowa nazwa stadionu w Turynie, z którego będzie korzystał Juventus Turyn. Oficjalna nazwa jest zależna od Sportfive, gdy firma ta kupiła prawa do nazwy w 2008 roku. Stadion będzie użytkowany od sezonu 2011-2012, a jego pojemność jest określona na 41 tys. miejsc. Oficjalne otwarcie stadionu odbędzie się 8 września 2011. Stadion został zbudowany na miejscu starego Stadio Delle Alpi.

TłoEdytuj

Poprzedni stadion, Stadio Delle Alpi został zbudowany w 1990 roku na Mistrzostwa Świata rozgrywane we Włoszech. Później był używany przez Juventus, gdzie rozgrywał swoje domowe mecze. Decyzja o przeniesieniu się ze Stadio Comunale do Stadio Delle Alpi była kontrowersyjna.

Nowy stadion został wybudowany dużym kosztem, ale stosunkowo mało przyjazny i miał słabą widoczność na murawę z powodu bieżni atletycznej. Mimo, że klub miał najwięcej kibiców w całych Włoszech, frekwencja na stadionie była słaba. Średnia frekwencja wynosiła tylko 1/3 całej pojemności (czyli około 23 000 widzów). Klub zdecydował się na kupno stadionu w 2003 roku od lokalnych władz.

Juventus opuścił Stadio Delle Alpi w 2006 roku i rozpoczął plany budowy bardziej przyjaznego obiektu. Był to jeden z pierwszych europejskich klubów, który chciał wybudować nowy stadion z mniejszą widownią. W czasie budowy nowego stadionu Juventus dzielił odnowiony Stadion Olimpijski z Torino, który również nie był zbyt popularny z powodu małej pojemności.

W listopadzie 2008 roku, klub wyjawił plany nowego stadionu na 41 000 miejsc, który miałby powstać na miejscu starego Stadio Delle Alpi. Nowy stadion miał kosztować 100 mln €, nie mieć bieżni i mieć także część podziemną. Po zakończeniu budowy Juventus Arena uczyni Juventus pierwszym włoskim klubów, który jest właścicielem swojego stadionu. Były już prezydent Juventusu Giovanni Cobolli Gigli, ogłosił stadion źródłem wielkiej dumy.

Ceremonia otwarcia jest zaplanowana na 8 września 2011, Juventus zagra wtedy z Manchesterem United. Trzy dni później rozegra tam mecz 2. kolejki Serie A.

Szczegółowe daneEdytuj

Pojemność stadionu będzie wynosić 41 000 miejsc, wliczając w to 3 600 miejsc dla VIPów i 120 luksusowych miejsc, zlokalizowanych w najlepszych częściach stadionu. Murawa znajduję się 7,5 m od widowni. Dystans pomiędzy murawą a ostatnim rzędem wynosi 49 m.

Ponadto na terenie stadionu znajduję 34 000 m2 sklepów otwartych każdego dnia i parking na 4 000 pojazdów. Jest również planowane muzeum poświęcone historii Juventusu.

Prawa do nazwy Edytuj

Juventus podpisał umowę z Sportfive, której zlecił m.in. promocję stadionu. W wyniku umowy Sportfive otrzymał prawa do nazwy stadionu, powierzchni handlowej na zewnątrz i miejsc dla VIPów.