FANDOM

Michel Platini
Michael platini
Imię i nazwisko Michel François Platini
Data i miejsce
urodzenia
21 czerwca 1955
Jœuf, Francja
Pozycja Pomocnik
Wzrost 178 cm
Kariera piłkarska
Lata Klub M (G)
1972-1979
1979-1982
1982-1987
AS Nancy
AS Saint-Étienne
Juventus Turyn
181 (98)
104 (58)
147 (68)
Reprezentacja narodowa
Lata Reprezentacja
1976-1987 Flag of France Reprezentacja Francji 72 (41)
Kariera trenerska
Lata Klub/Reprezentacja
1988-1992 Flag of France Reprezentacja Francji

Michel François Platini (ur. 21 czerwca 1955 w Jœuf) - francuski piłkarz, trener i działacz sportowy włoskiego pochodzenia. Uważany za jednego z najlepszych i najbardziej wszechstronnych piłkarzy w historii. Był zawodnikiem m.in. AS Nancy, AS Saint-Etienne oraz przez pięć lat Juventusu Turyn, z którym w tym czasie zdobył dwa mistrzostwa Włoch, Puchar Mistrzów, Puchar UEFA i Puchar Interkontynentalny oraz - indywidualnie - trzykrotnie Złotą Piłkę dla najlepszego piłkarza Europy. Z reprezentacją Francji, w której barwach rozegrał 72 mecze, brał udział w trzech turniejach o mistrzostwo świata oraz - w 1984 roku - triumfował w mistrzostwach Europy (został także królem strzelców tej imprezy). W latach 1988-1992 był selekcjonerem drużyny narodowej. Od połowy lat 90. zasiada we władzach UEFA. Od 26 stycznia 2007 roku jest prezydentem tej organizacji.

Kariera piłkarska Edytuj

Piłkarską karierę zaczynał w lokalnych klubach Quiestede i Jœuf. Przełomem w jego karierze było przejście w wieku osiemnastu lat do AS Nancy, z którym w 1978 roku zdobył swoje pierwsze cenne trofeum – Puchar kraju. Rok później grał już w AS Saint-Etienne, który na początku lat 80., także dzięki Platiniemu, odnosił swoje największe sukcesy. To z Saint-Etienne Michel wywalczył swój jedyny tytuł mistrza Francji (w 1981 roku).

Po udanym Mundialu 1982 (Francja przegrała w meczu o trzecie miejsce z Polską) o Platiniego upomniał się Juventus Turyn, przeżywający wówczas pod wodzą Giovanniego Trapattoniego okres piłkarskiego rozkwitu. Przez kolejnych pięć lat (w tym trzy wraz z Polakiem Zbigniewem Bońkiem) stanowił o ofensywnym obliczu drużyny, z którą zdobył wszystkie najważniejsze europejskie trofea. W połowie lat 80. był liderem reprezentacji Francji, która w 1984 roku wywalczyła swój pierwszy tytuł mistrza Europy. Platini zakończył swoją piłkarską karierę w 1987 roku, w wieku trzydziestu dwóch lat.

Sukcesy piłkarskie Edytuj

W reprezentacji Francji rozegrał 72 mecze (49 jako kapitan) i strzelił 41 goli – mistrzostwo Europy 1984 oraz starty w Mistrzostwach Świata 1978 (faza grupowa), 1982 (IV miejsce) i 1986 (III miejsce).

Za wybitne osiągnięcia sportowe w 1985 roku został odznaczony przez prezydenta Francji Legią Honorową.

Kariera szkoleniowa Edytuj

Pod koniec 1988 roku przejął od Henriego Michela stery reprezentacji. Kariera selekcjonera, trwająca cztery lata, przyniosła Platiniemu wiele rozczarowań, z których największe – słaby występ na Euro 1992 – na dobre zniechęciło go do pracy szkoleniowej.

Kariera działacza piłkarskiego Edytuj

Od połowy lat 90. jest prominentnym działaczem UEFA. W latach 1993-1998 był szefem komitetu organizacyjnego mistrzostw świata. W 2005 roku ogłosił, że w następnym wyborach będzie ubiegał się o funkcję szefa tej organizacji. 26 stycznia 2007 roku na XXXI zjeździe UEFA został wybrany na prezydenta. Zastąpił Szweda Lennarta Johanssona.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki