FANDOM

Patrick Vieira
Patrick Vieira 1
Imię i nazwisko Patrick Vieira
Data i miejsce
urodzenia
23 czerwca 1976
Dakar, Senegal
Pozycja pomocnik
Wzrost 192 cm
Waga 82 kg
Informacje klubowe
Obecny klub Manchester City
Numer 24
Kariera piłkarska1
Lata Klub M (G)
1993–1995
1995–1996
1996–2005
2005–2006
2006–2010
2010–
AS Cannes
AC Milan
Arsenal Londyn
Juventus Turyn
Inter Mediolan
Manchester City
49 (2)
2 (0)
279 (29)
31 (5)
67 (6)
13 (1)
Reprezentacja narodowa2
Lata Reprezentacja
1997- Flag of France Reprezentacja Francji 107 (6)
1 Mecze i gole w lidze aktualne na 4.06.2010
2 Mecze i gole w reprezentacji aktualne na 4.06.2010

Patrick Vieira (ur. 23 czerwca 1976 w Dakarze w Senegalu) – francuski piłkarz, pomocnik grający w Manchesterze City.

Vieira trenował piłkę nożną już w Afryce (w klubie Trappes), zanim wyjechał z rodziną do Francji. Pierwszym klubem Patricka w Francji był Dreux. Po niedługim czasie przeszedł do FC Tours. Z tego borykającego się z problemami finansowymi klubu został sprzedany do AS Cannes. Zawodnik bardzo spodobał się trenerowi Luisowi Fernandezowi i szybko, bo 20 listopada 1993 roku zadebiutował w zremisowanym 0-0 meczu z FC Nantes. Także następny trener ASC Safet Susić postawił na młodego zawodnika. W tym momencie do walki o zawodnika włączył się A.C. Milan.

1 sierpnia 1995 piłkarz potajemnie podpisał kontrakt z A.C. Milan. Pierwszemu transferowi zawodnika do Włoch towarzyszyło wiele zamieszania ponieważ do walki włączyły się Juventus Turyn, Inter Mediolan a także Paris Saint Germain. Ostatecznie suma którą "rossoneri" zapłacili AC Cannes wynosiła 26 milionów franków.

6 sierpnia 1996 roku piłkarz został za 3,5 mln funtów sprzedany do Arsenalu Londyn. W barwach "Kanonierów" zadebiutował 16 września przeciwko Sheffield Wednesday. Natomiast pierwszą bramkę zdobył 7 grudnia w meczu z Derby. Vieira bardzo pomógł "Kanonierom" w zdobyciu pucharu oraz dwukrotnie mistrzostwa Anglii. Po Patricka zgłosił się nawet powtórnie A.C. Milan. 26 lutego 1997 Vieira zadebiutował w reprezentacji "trójkolorowych" przeciwko Holandii. Vieira zagrał również parę meczów na mundialu w 1998, który Francuzi wygrali. Podczas meczu finałowego, w którym Vieira wszedł z ławki, zaliczył asystę przy golu Emmanuel Petita.

Dwa lata po mundialu we Francji na boiskach Belgii i Holandii Patrick zaliczył już więcej występów (6) dla trójkolorowych i przyczynił się do zdobycia przez nich mistrzostwa Europy. W tym samym roku, tuż przed mistrzostwami zaliczył także występ w finale Pucharu UEFA, w którym Arsenal uległ Galatasaray Stambuł. Następnym sukcesem było zdobycie Pucharu Konfederacji w roku 2001. W 2002 roku na boiskach Korei i Japonii reprezentacja Francji zawiodła na całej linii. Już w pierwszym meczu Francuzi przegrali 1-0 z krajem, w którym urodził się Vieira. Jako uznana marka Patrick zdobył mistrzostwo Anglii w 2002 roku oraz Puchary w 2002 i 2003. Francja jednak znów zawiodła na ME w Portugalii. Zdobył srebrny medal na mistrzostwach świata w Niemczech w 2006.

Latem 2005 roku Partick został sprzedany z Arsenalu do Juventusu Turyn. Latem 2006 roku Partick przeszedł z Juventusu do Interu Mediolan. W 2010 jego nowym klubem został Manchester City.

Sukcesy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki