Fandom

Juvepedia

Roberto Bettega

4521stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Roberto Bettega
Roberto bettega.JPG
Imię i nazwisko Roberto Bettega
Data i miejsce
urodzenia
27 grudnia 1950
Turyn, Włochy
Pozycja napastnik
Wzrost 184 cm
Waga 78 kg
Informacje klubowe
Obecny klub brak
Kariera piłkarska
Lata Klub M (G)
1968-1983
1969-1970
1983-1984
Juventus
→ Varese (wyp.)
Toronto Blizzard
326 (129)
30 (13)
48 (11)
Reprezentacja narodowa
Lata Reprezentacja
1975-1983 Włochy Reprezentacja Włoch 42 (19)

Roberto Bettega, ur. 27 grudnia 1950 roku w Turynie, włoski były piłkarz, jeden z najwybitniejszych zawodników w historii Juventusu Turyn.

Bettega grał w juniorskich drużynach Juventusu zanim został wypożyczony do Varese FC w wieku 19 lat. Trener drużyny z Varese, Nils Liedholm, powiedział o Bettedze:

...
Roberto Bettega
On łączy ogromną siłę atletyczną z imponującymi umiejętnościami technicznymi. Jego atutem jest gra w powietrzu, może uderzyć piłkę z obywdu nóg. Potrzebuje tylko wiekszego doświadczenia, a wtedy będzie z pewnością będzie silnym i wpływowym piłkarzem.
...
Roberto Bettega

Podczas wypożyczenia w Varese Bettega strzelił 13 bramek i pomógł zespołowi w awansie do Serie A.

Po powrocie do Juventusu Bettega zaliczył swój debiut w Serie A 27 września 1970 roku w meczu przeciwko Calcio Catania, zdobywając zwycięskiego gola. Sezon zakończył z 13 golami w 28 meczach. W kolejnym sezonie zagrał 14 razy strzelając 10 goli.

Jego gol w meczu przeciwko Fiorentinie 16 stycznia 1972 roku był jak na razie ostatnim, ponieważ później wycofał się z futbolu z powodu infekcji płuc i początkowych stadiów gruźlicy. Jednakże jego rozbrat z boiskiem nie trwał długo i Bettega wrócił do gry 24 września tego samego roku. Poprowadził drużynę do kolejnego tytułu mistrzowskiego. Po przybyciu Giovanniego Trapattoniego jako trenera, Bettega stał się głównym liderem zespołu.

W 1975 roku Roberto Bettega otrzymał swoje pierwsze powołanie do reprezentacji Włoch na mecz z Finlandią. Kontynuował karierę reprezentacyjną i zagrał na Mistrzostwach Świata w 1978. Z pewnością poprowadziłby reprezentację również w Mistrzostwach Świata 1982, jednak jego marzenie prysło kiedy Bettega odniósł kontuzję kolana podczas zderzenia z bramkarzem przeciwnej drużyny w meczu Pucharu Europy Mistrzów Krajowych z Anderlechtem. Nieobecność w składzie Italii była bolesna dla Bettegi, ponieważ Włochy zdobyły mistrzostwo świata.

Ostatecznie Roberto Bettega wrócił na boisko w sezonie 1982/1983. Zakończył karierę w klubach europejskich po porażce Juventusu w 1983 roku, w finale Pucharu Mistrzów z Hamburgiem w Atenach. Jednak później wrócił do klubu na prośbę prezesa Umbergo Agnelliego, który zaproponował mu stanowisko wiceprezesa.

Bettega spędził również dwa sezony letnie w północnoamerykańskiej lidze NASL w zespole Toronto Blizzard, z którym zajął dwa razy drugie miejsce w lidze.

Ostatecznie Bettega zagrał dla Juventusu 326 razy i strzelił 129 bramek. Zagrał również 42 razy w reprezentacji, w której zdobył 19 goli. Siedem razy zdobywał scudetto (mistrzostwo Serie A) między 1972 i 1982, jeden Puchar UEFA w 1977 i dwa razy Coppa Italia w 1979 i 1983. Był również królem strzelców Serie A w 1980 z 16 golami zdobytymi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki