FANDOM

Stoper (zwany również libero bądź mniej formalnie wymiatacz - ang. sweeper) - w piłce nożnej ostatni obrońca, a więc ten z nich, który znajduje się najbliżej bramki własnej drużyny. Gra więc pomiędzy bramkarzem a napastnikiem.

Dawniej stoper był ostatnią szansą na zatrzymanie przeciwnika przed oddaniem przez niego strzału na bramkę. Stoper odzyskując piłkę, wykonywał szybkie podania do lepiej ustawionych kolegów z drużyny lub wybijał ją poza linię boiska. Mógł też wykonać daleki wykop w stronę bramki przeciwnika (popularnie nazywa się to zagranie "wyjazdem"). Stoper dyrygował grą linii obrony, przekazując polecenia bramkarza. Stoperem bywali zwykle najsilniejsi, najbardziej doświadczeni i najlepiej wyszkoleni technicznie obrońcy klubów.

Obecnie w światowej piłce dominuje strategia gry obronnej z kryciem indywidualnym przeciwnika lub grą obrońców w linii, z ustawianiem pułapek ofsajdowych (spalonych). Klasyczna pozycja stopera zwykle uniemożliwia takie pułapki, więc obecnie gra się raczej bez stoperów. Skutkiem tego pojęcie to przechodzi niesłusznie na środkowych obrońców.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki