FANDOM

Tiago Mendes
Tiago Mendes 1.jpg
Imię i nazwisko Tiago Cardoso Mendes
Data i miejsce
urodzenia
2 maja 1981
Viana do Castelo, Portugalia
Pozycja pomocnik
Wzrost 183 cm
Waga 75 kg
Informacje klubowe
Obecny klub Atletico Madryt
Numer 5
Kariera piłkarska1
Lata Klub M (G)
1999-2002
2002-2004
2004-2005
2005-2007
2007-2011
2009-2010
2010
Braga
Benfica
Chelsea
Olympique Lyon
Juventus
→ Atletico Madryt
Atletico Madryt
62 (4)
75 (19)
34 (4)
56 (9)
42 (0)
49 (6)
46 (2)
Reprezentacja narodowa2
Lata Reprezentacja
2002- Portugalia Reprezentacja Portugalii 58 (3)
1 Mecze i gole w lidze aktualne na 07.07.2013
2 Mecze i gole w reprezentacji aktualne na 07.07.2013

Tiago Cardoso Mendes zwany Tiago (ur. 2 maja 1981 roku w Viana do Castelo) – portugalski piłkarz, grający na pozycji pomocnika, zawodnik reprezentacji Portugalii i Atletico Madryt.

Kariera klubowaEdytuj

SC BragaEdytuj

Tiago rozpoczynał karierę w rezerwach Bragi w sezonie 1999-2000. Przeszedł do pierwszego zespołu w następnym sezonie, pomagając klubowi w zajęciu czwartego miejsca w lidze i kwalifikacji do Pucharu UEFA.

SL BenficaEdytuj

Tiago przeszedł do Benfiki w grudniu 2001 roku; wyróżnił się tam w sezonie 2002/2003, strzelając 13 goli w lidze i odgrywając znaczącą rolę w drugiej połowie sezonu. Pomógł Benfice pokonać FC Porto w finale Pucharu Portugalii w sezonie 2003/2004 i tym samym uniemożliwił zdobycie przez Porto historycznej potrójnej korony.

Chelsea F.C.Edytuj

Tiago dołączył do Chelsea 20 lipca 2004 za 15 mln €, stając się szóstym nabytkiem José Mourinho w tamtym sezonie. Tiago przegapił pierwszy mecz Chelsea w sezonie 2004/2005, lecz niedługo po tym stał się ważnym elementem składu Mourinho, strzelając gola w swoim debiucie przeciwko Crystal Palace F.C. 24 sierpnia 2004 roku. Tiago zdobył także bramkę z dystansu w wygranym przez Chelsea 3-1 meczu z Manchesterem United 1 maja 2005 roku.

Był podstawowym zawodnikiem Chelsea w tym sezonie, opuszczając tylko cztery kolejki Premier League. Skończył sezon z 51 meczami i 4 golami we wszystkich rozgrywkach, wygrywając Premier League oraz Carling Cup.

Olympique LyonEdytuj

Przyjście do klubu Michaela Essiena w sierpniu 2005 oznaczało dla Tiago, że jego występy w pierwszej jedenastce The Blues będą ograniczone. Portugalczyk nie czekał długo i za 10,1 mln euro odszedł do czołowego klubu Ligue 1 - Olympique Lyon, podpisując czteroletni kontrakt.

We Francji Tiago zazwyczaj grał w środku pola obok takich piłkarzy jak Juninho, Diarra i Malouda. Tiago zapisał się w historii Olympique'u, zdobywając 7 goli w 37 występach w pierwszym sezonie w ekipie sześciokrotnego mistrza Ligue 1. Najważniejsze dlań wydarzenia w tym sezonie to dwa gole strzelone PSV Eindhoven w Lidze Mistrzów dające Lyonowi awans do ćwierćfinału tych rozgrywek oraz strzelenie zwycięskiej bramki w meczu przeciwko Troyes dającej jego ekipie 5. z rzędu tytuł Mistrza Francji.

Po odejściu Diarry do Realu Madryt Tiago zaczął grać bardziej znaczącą role rolę w środku pola. Tym razem strzelił 6 bramek w 40 występach.

Juventus TurynEdytuj

17 czerwca 2007 roku prezes Jean-Michel Aulas potwierdził, że odejście Tiago jest bardzo bliskie. 21 czerwca 2007 roku Portugalczyk oficjalnie dołączył do Juve za 13 mln euro. 8 stycznia 2010 został wypożyczony do Atletico Madryt, z opcją transfery definitywnego po zakończeniu wypożyczenia[1].

Kariera reprezentacyjna Edytuj

Tiago, mający za sobą udaną karierę międzynarodową w zespołach młodzieżowych Portugalii, w listopadzie 2002 zadebiutował w seniorskiej reprezentacji w meczu towarzyskim przeciwko Szkocji, po którym zdobył miejsce w pierwszej jedenastce reprezentacji i został włączony do 23-osobowej kadry na Euro 2004.

Odgrywał znaczącą rolę w drużynie reprezentacji Portugalii, która zakwalifikowała się do Mistrzostw świata w 2006 roku. Zagrał w Niemczech pięć meczów i był ważnym zawodnikiem w ekipie Scolariego, która dotarła do półfinałów, gdzie ulegli Francuzom. Ostatecznie Portugalia zajęła na tych Mistrzostwach czwarte miejsce.

W marcu 2007 Tiago zdobył pierwszego gola w reprezentacji, kiedy to Portugalia podejmowała Serbów. Został wtedy wybrany piłkarzem meczu.

Życie prywatneEdytuj

Jest żonaty z Barbarą i ma dwoje dzieci, Beatriz i Francesco.

Przypisy

  1. Tiago od 11 stycznia w Atletico!. [dostęp 2010-01-08].

Więcej z Fandomu

Losowa wiki