Fandom

Juvepedia

Złoty gol

4521stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Złoty gol – nieużywana obecnie zasada w piłce nożnej dotycząca dogrywek. Została zastąpiona zasadą srebrnego gola, lecz obecnie stosuje się "stary" sposób przeprowadzania dogrywki.

Wprowadzona po raz pierwszy w Mistrzostwach Świata juniorów w 1993 zasada złotego gola polegała na zakończeniu meczu piłkarskiego w dogrywce w momencie, gdy któraś z drużyn zdobędzie bramkę.

Przy obowiązywaniu tego przepisu, obserwowało się w dogrywkach nudną, asekuracyjną i defensywną grę, tylko po to, aby przetrwać do serii rzutów karnych i w nich zadecydować o zwycięstwie. FIFA wyciągnęła wnioski z przeprowadzonych obserwacji i w 2002 podjęła decyzję o wycofaniu przepisu, a na jego miejsce wprowadzeniu przepisu o srebrnym golu. Z końcem czerwca 2004 przywrócono tradycyjną formę przeprowadzenia dogrywki – 2x15 minut, grane bez względu na aktualny rezultat do końca, znosząc obie te zasady.

Przykładowego złotego gola zdobył Oliver Bierhoff w meczu NiemcyCzechy w finale Mistrzostw Europy w 1996 roku. Dzięki złotemu golowi Niemcy zostali Mistrzami Europy. Cztery lata później Francja zdobyła to samo trofeum dzięki bramce Davida Trézéguet, zdobytej w 103 minucie finałowego spotkania z Włochami.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki